Stomatologia zachowawcza

Stomatologia zachowawcza jak sama nazwa wskazuje jest dziedziną zajmującą się jak najdłuższym zachowaniem funkcji i estetyki Twoich zębów. W jej zakres wchodzi przede wszystkim wykrywanie i leczenie próchnicy.

Leczenie próchnicy w naszym gabinecie

Próchnica – co to takiego?

Próchnica jest chorobą twardych tkanek zęba, wywoływaną przez bakterie. Jest zakaźna – co znaczy, że może się przenosić w sprzyjających warunkach na sąsiednie, zdrowe zęby. Aby zrozumieć tę chorobę trzeba najpierw poznać budowę zęba

Jak przebiega próchnica i jakie są jej skutki?

Próchnica zaczyna się od miejscowej demineralizacji szkliwa – pojawia się wtedy widoczna gołym okiem biała plama. Jeśli nie zostanie wykryta rozwija się w plamę brązową. Próchnica na etapie białej plamy jest odwracalna co w praktyce oznacza, że nie jest konieczne usunięcie tkanek zęba (wiercenie) i zastępowanie ich specjalnie do tego przeznaczonym materiałem (plombą).

„Odwracalność” procesu próchniczego osiąga się poprzez poprawę higieny jamy ustnej i stosowanie preparatów zaleconych przez lekarza dentystę, które przyśpieszają remineralizację tkanek zęba. prochnica
Nieleczona próchnica osiąga coraz to głębiej położone tkanki docierając w pewnym momencie do miazgi zęba. Zaatakowana miazga mimo swoich zdolności obronnych po pewnym czasie „choruje” – nazywamy to stanem zapalnym miazgi. Taki stan zazwyczaj kończy się obumarciem miazgi co w praktyce oznacza konieczność przeprowadzenia leczenia kanałowego.

Wczesne wykrycie i leczenie próchnicy to zysk dla Pacjenta. Nie chodzi tutaj tylko o aspekt zdrowotny, który powinien być oczywisty. Wykrycie i leczenie próchnicy we wczesnych stadiach jest mniej skomplikowane, obarczone mniejszą ilością powikłań przez co znacznie tańsze niż leczenie kanałowe. Dlatego tak ważne są okresowe – co najmniej raz na pół roku wizyty kontrolne. To one umożliwiają zlokalizowanie i leczenie objętych próchnicą zębów. W naszym gabinecie wizyty kontrolne są bezpłatne*.