Leczenie kanałowe

Endodoncja mikroskopowa

Leczenie kanałowe w naszym gabinecie

Endodoncja mikroskopowa

Gdy próchnica nie zostanie usunięta, osiąga coraz to głębiej położone tkanki. W pewnym momencie bakterie dostają się do „serca” zęba – miazgi. Ząb „choruje”. Stan zapalny początkowo toczy się w obrębie samego zęba. Wraz z upływem czasu stan zapalny obejmuje nie tylko zęba, ale również kość wraz z tkankami położonymi w okolicy wierzchołka.

Kiedy potrzebujesz leczenia kanałowego?

Toczący się w zębie stan zapalny jest łatwo rozpoznawalny w początkowej fazie. Towarzyszy mu silny ból samoistny – ból zęba jest odczuwalny nawet gdy nie jest prowokowany bodźcami zimna lub ciepła. Ząb „pulsuje” w rytm serca. Dolegliwości nasilają się przy zmianie pozycji ciała na leżącą, natomiast zimno działa łagodząco. Po pewnym czasie ból ustaje by powrócić w innej formie. Ząb „przypomina” o sobie gdy nagryzamy. Jest to znak, że zapalenie rozprzestrzeniło się poza zęba i objęta jest nim już kość. Zdarza się, że zapalenie przebiega bezobjawowo, wtedy Pacjent żyje nieświadomy, że nosi w sobie „tykającą bombę zegarową”. Wstrzymanie się od leczenia kanałowego obfituje w brzemienne dla zdrowia skutki. Szerzący się stan zapalny powoduje powstanie ropnia. Ropnie niektórych zębów mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia a nawet życia.

Jaką masz alternatywę?

Możliwym sposobem na pozbycie się zagrożenia jest usunięcie zęba. Pomimo, że koszty samego usunięcia zęba są stosunkowo niewielkie w porównaniu do kosztów leczenia kanałowego, należy pamiętać, że odtworzenie brakującego zęba za pomocą mostu lub implantu jest zdecydowanie droższe.

Czy każdego zęba można uratować?

Niestety, nie każdy ząb może zostać wyleczony przez stomatologa. Część zębów nie kwalifikuje się do leczenia ze względu na skalę zniszczenia tkanek i problemy z późniejszą odbudową. Zdarzają się również przypadki w których kanały korzeniowe są „zarośnięte” i niemożliwe do odnalezienia. Niemniej jednak decyzję o tym czy dany ząb można leczyć kanałowo powinien podjąć lekarz dentysta zajmujący się tego typu leczeniem.

Jaka jest gwarancja, że leczenie się powiedzie?

Stomatologia jest dziedziną medycyny, a w medycynie nie istnieje coś takiego jak „gwarancja na zdrowie”. W tej materii możemy więc mówić o rokowaniu. Rokowanie jest w dużej mierze uzależnione od konkretnego przypadku dlatego też może zmienić się nawet w trakcie leczenia. W idealnych warunkach odsetek powodzeń leczenia kanałowego sięga 90 %.